Potop žute novinarske podmornice

STRUGALICA               
Piše: Damir  Strugar
Čudni su ti novinari i medijski djelatnici. Evo recimo Denis Kuljiš, suprug unuke Mije Mirkovića alias Mate Balote, napravio je pravi cirkus ovoga vikenda na medijskom festivalu u Rovinju! Jer se u ulozi moderatora u najavljenoj panel-diskusiji na temu televizijskih dnevnika toliko uživio, da nikome od sugovornika nije dao riječ. Pa su se iznenađeni i uvrijeđeni urednici TV-dnevnika s ovih područja (a i šire), uputili ka izlazu i definitivno napustili salu u kojoj se trebala odvijati rasprava. Kuljiša to uopće nije zbunilo, već se zapitao jesu li to nekakve demonstracije i sa palamuđenjem je nastavio dalje. Ništa čudno za Kuljiša...Tašta je novinarska profesija...Baš kao i odvjetnička, profesorska, estradna...
No, meni je u Rovinju za oko i uho zapelo nešto drugo! Diskusije o tiskanom novinarstvu i sve većem padu prodajnih naklada. Tako smo u kuloarima dugo i naširoko pričali i pronalazili uzroke zašto se novine sve slabije i slabije prodaju. Odgovori su, naravno, različiti. Od uspjeha, brzine i zanimljivosti portala, pa do besplatnog čitanja novina po kafićima, sve većeg žutila u tisku, pa do opadanja kupovne moći čitatelja, te posvemašnje nezainteresiranosti publike o tome što novine objavljuju. Podaci o nakladama zapravo su katastrofalni! (VIDI FOTKU 2) U zadnje dvije godine prosječne prodajne naklade pale su svim novinama u Hrvatskoj za 30 do 40 posto. Alarmantan je to podatak, ali na njega kao da nema pravog odgovora. Tako se tjedno u 2011. godini u prosjeku prodaje  "24 sata" 813.637 primjeraka, "Jutarnjeg lista" 360.215 primjeraka, "Večernjeg lista" 348.220 primjeraka, "Novoga lista" 65.330 primjeraka, "Sportskih novosti"  60.122 primjerka, "Slobodne Dalmacije" 59.120 primjeraka, a "Glasa Istre" svega 26.291 primjerak! To znači da se dnevno prodaje "24 sata" 116.234 primjerka, "Jutarnjeg lista" 51.459 primjeraka, "Večernjeg lista" 49.746 primjeraka, "Novog lista" 9.333 primjerka, "Sportskih novosti" 8.589 primjeraka, "Slobodne Dalmacije" 8.446 primjeraka,a "Glasa Istre" svega - 3.756 primjeraka !!!
 Obratimo li malo pomnije pažnju na naš popularni istarski dnevnik, zapažamo da se on 2009. godine prosječno tjedno prodavao 39.372 prmjerka ili 5.625 primjeraka dnevno. Godine 2010. "Glas Istre" se tjedno prosječno prodavao 32.040 primjeraka ili 4577 primjeraka dnevno. U 2011. godini prodaja je otklizila na svega 3756 mizernih primjeraka dnevno. Izraženo u postocima, u samo dvije godine prodajna se naklada "Glasa Istre" smanjila za točno 33 posto, odnosno u posljednjih godinu dana za 17 posto! Od "Glasa Istre" lošije stoji još jedino "Glas Slavonije"! Ali slaba je to utjeha, u stilu one seljačke izreke "Bolje da susjedu crkne krava, nego da se meni moja oteli!" .
Kada je početkom ožujka 2010. godine "Glas Istre" preuzimao Albert Faggian i postao njegov većinski dioničarski, ali zapravo potpuni i jedini vlasnik, u razgovoru za "Regional Express" najavio je opstanak pulskog dnevnika pod uvjetom da otpusti ili zbrine (kako iz koga ugla gledamo) 40-ak zaposlenika i poveća prodajnu nakladu za nekih 2000 do 3000 prmjeraka dnevno. Niti jedno, niti drugo u ovih se godinu i pol dana nije ostvarilo! Iz "Glasa Istre" otišlo je nekih petnaestak ljudi, a da ni dan danas ne znamo da li tamo sada rade 133, 127 ili 117 zaposlenika. Prodajna naklada ne samo da se nije povećala za dvije-tri tisuće primjeraka, nego se čak smanjila. Objektivno i činjenično je to tako!
O problemima u toj redakciji, ali i firmi gotovo je sve poznato. Predstoji im teška i neizvjesna borba za preživljavanje! Jer lani je Albert Faggian iznio podatak da je "Glas Istre" prije njegovog preuzimanja proizvodio godišnje čak 5 milijuna kuna minusa. Pa kako li je onda tek danas kad je situacija dvostruko teža? I jesu li novinari "Glasa Istre" svjesni svoje objektivno katastrofalne ekonomske situacije ili i dalje lutaju u potragama za novinarskim slobodama?